Sari la conținut
Prima pagină » Cum se aleg manualele in functie de nivelul clasei?

Cum se aleg manualele in functie de nivelul clasei?

Poza MANUALE SCOLARE

Manualul scolar reprezinta un instrument de baza pentru elevi si este totodata si materialul care detaliaza in mod structurat si organizat toate temele care sunt incluse in programa scolara, pentru toate clasele si pentru toate obiectele de studiu.

Manualele includ informatii prelucrate care sunt integrate intr-o forma corecta conform principiilor didactice si psihologice. Indiferent daca este vorba de manuale clasa 5 sau de manuale pentru alti ani de studiu, este extrem de important ca acestea sa fie alese in conformitate cu nivelul clasei.

Dificultati in alegerea de manuale clasa 5

Profesorii se intalnesc adesea cu situatii dificile in momentul in care trebuie sa aleaga un manual clasa 5 dar si cand este vorba despre alte ripuri de manuale. De cele mai multe ori isi bazeaza alegerile pe propria cultura generala si uita sa tina cont de latura practica astfel incat sa aleaga cel mai bun manual in functie de nivelul pe care elevii il au. Sunt mai multe criterii prin care manualele pot fi alese, insa de foarte multe ori profesorii fac alegerea tinand exclusiv cont de programa si de numarul elevilor din clasa sau de numarul orelor alocate materiei. Nivelul clasei este cel care are o contributie decisiva la alegerea unui manual. Tinand cont de competentele pe care elevii le au se va alege cel mai bun material pentru ei.

Manualele sunt cele care reprezinta programa structurata sub forma de unitati didactice si sub forma de experiente speciale care ajuta in procesul de invatare. Un manual clasa 5 se bazeaza pe materia programata acestui an de studiu insa formele de prezentare si continutul poate fi diferit de cel al altor manuale.

Manualele vin in mai multe variante pentru fiecare materie si pentru fiecare clasa astfel incat profesorii se confrunta cu un numar mare de manuale, mai ales pentru clasele de liceu. Profesorii vor alege dintre aceste manuale cea mai buna varianta in conformitate cu experienta personala, dar tinand cont si de dorintele parintilor si ale elevilor.

Tinand cont de noile cerinte din domeniul invatamanutului, manualele au mai multe caracteristici pe care trebuie sa le respecte astfel incat sa se incadreze in lista de manuale recomandate sau aprobate. In primul rand, un manual va trebui sa contribuie la buna capacitate de dezvoltare a gandirii, pentru a ajuta ca toti elevii sa dobandeasca acele competente care sa ii determine sa foloseasca toate abilitatile si cunostintele pe care le dobandesc, in anumite situatii specifice.

De asemenea, manualul trebuie sa contribuie si la motivare si sa determine disponibilitatea elevilor pentru a influenta, a accepta si pentru a impune schimbarea pentru dezvoltare sociala.

Trebuie sa determine prin prezentare optima si prin continut, dezvoltarea bunelor capacitati de integrare sociala care sa corespunda normelor si valorilor tipice unei societati democratice.

Un manual considerat bun este cel care reflecta mai multe repere din Curriculum asa cum ar fi complexitatea intereselor elevilor in domeniul educational, un ritm optim al dezvoltarii in diverse domenii ale cunoasterii, respectarea cerintelor pentru formarea unei personalitati originale a elevului, care sa se plieze pe societatea in continua schimbare din prezent.

Toate criteriile sunt foarte importante si sunt indeplinite de manualele care sunt recomandate in scoli. In momentul in care un profesor consulta catalogul de manuale scolare pentru un an, este foarte important sa verifice si site-ul ministerului precum si toate informatiile aferente astfel incat sa identifice indicatorii pentru cele mai bune manuale. Toate criteriile sunt importante iar manualele care sunt aprobate acumuleaza toate calitatile care sunt impuse de criteriile de baza ale manualelor astfel incat sa poata obtine punctaj maxim.

Profesorul care alege manualul trebuie doar sa identifice si sa urmareasca manualul care vine cu cel mai mare punctaj in functie de cele mai importante criterii, pentru clasa in care va fi folosit. Manualele nu ar trebui vazute ca simple instrumente de lucru, pentru ca sunt carti importante, fara de care elevul nu ar putea sa invete in mod corespunzator o materie noua sau sa acumuleze noi informatii pentru o disciplina deja cunoscuta.

Unele dintre cele mai importante calitati ale manualelor sunt caracterul nediscriminativ, limbajul de calitate, redactarea optima, originalitatea si stilul, calitatea culorilor si a imaignilor, contributia la modul de invatare, conformitatea cu cerintele din programa si continutul stiintific de cea mai buna calitate. Un manual care intruneste toate aceste conditii are cu siguranta un punctaj mare si merita achizitionat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *